Haberes Dergisinin 2022 yılı Temmuz ayında yayımlanan sayısında yer alan “Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Cayma Hakkı” hükümlerinde yapılan değişikliklerin yer aldığı Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 23.08.2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. 

Yönetmelik ile Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nin kapsamı, ön bilgilendirme yükümlülüğü, cayma hakkı, satıcı, sağlayıcı ve tüketicinin yükümlülüklerine ilişkin düzenlemelerde önemli değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişiklikler ile birlikte, Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği ile 1 Nisan 2022 tarihinde Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da yapılan değişiklikler arasında uyum sağlanmasının amaçlandığı görülmektedir. Bu kapsamda yapılan en dikkat çeken değişiklikler, yönetmeliğe aracı hizmet sağlayıcıya ilişkin yeni tanımların eklenmesi ile ön bilgilendirme, mal teslimi ve cayma hakkı ile ilgili yenilikler ve aracı hizmet sağlayıcılara birtakım ek yükümlülükler getirilmesidir. 
Hizmet sağlayıcıların ön bilgilendirme yükümlülüğü genişletilmiştir. 
Ön Bilgilendirme Metninde, mal teslimi veya hizmet ifa süresi “ticari reklam ve tanıtımlarında taahhüt edilen süre ile uyumlu” olarak belirtilecektir. Ön bilgilendirme kapsamında satıcı veya sağlayıcıya ek olarak aracı hizmet sağlayıcının da adı veya unvanı, Mersis numarası veya vergi kimlik numarası ile iletişim bilgileri ve şikâyetlere dair çözüm önerilerinin tüketiciye bildirilmesi gerekecektir.
Tüketici, teslime veya ifa süresine ve teslim masrafını geçmemek üzere iade masraf tutarına, bu tutarın hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcıyla iadesi halinde ise iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ilişkin olarak da bilgilendirilecektir. 
Cayma hakkının kapsamı daraltılmıştır
- Cayma hakkı kullanılması halinde, Tüketicinin malı Satıcının ön gördüğünden başka bir taşıyıcı ile göndermesi durumunda, 14 günlük bedel iade süresi malın Satıcı tarafından teslim alınmasıyla başlayacaktır.
- Tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda, Ön Bilgilendirme metninde iade masrafının belirtilmesi ve Satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde Tüketicinin bu masrafı karşılayacağının belirtilmesi halinde, “teslim masraflarını geçmemek üzere iade masrafını karşılamaktan tüketici sorumlu tutulabilecektir”. Malın ayıplı olması halinde, Tüketici, iade masraflarından sorumlu tutulamayacaktır.
-İade masrafları ve bunu Tüketicinin karşılayacağı Ön Bilgilendirme metninde belirtilmezse, ya da öngörülen taşıyıcının Tüketicinin bulunduğu yerde şubesi yoksa, iade masrafları Satıcı tarafından karşılanacaktır. 
-Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde Satıcı/Sağlayıcı kendisine ulaşan cayma bildirimini Aracı Hizmet Sağlayıcıya derhal iletmek zorundadır. 
-Cayma halinde bedel iadesi tek seferde yapılmak zorundadır. Bu zorunluluk alışverişin kredi kartıyla yapılması halinde kart çıkaran kuruluşlar için de geçerlidir. Kart çıkaran kuruluşlara ilişkin bu yükümlülük 1 Ocak 2023 tarihinde yürürlüğe girecektir.
-Karayolları Trafik Kanununa göre tescili zorunlu olan taşınırlar ile kayıt veya tescil zorunluluğu bulunan insansız hava araçlarına ilişkin sözleşmeler, tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlara ilişkin sözleşmeler, canlı müzayede şeklinde açık artırma yoluyla akdedilen sözleşmeler ile tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı veya yetkili servis tarafından kurulum veya montajının yapılacağı belirtilen ve kurulum ya da montajı yapılan mallara ilişkin sözleşmeler cayma hakkı kapsamından çıkarılmış olup tüketiciler söz konusu sözleşmelerde cayma hakkını kullanamayacaktır.
Aracı hizmet sağlayıcıların sorumluluklarının kapsamı genişletilmiştir
- Ön Bilgilendirme metninde, Satıcı ve Sağlayıcı ile birlikte Aracı Hizmet Sağlayıcının adı veya unvanı, MERSİS numarası veya vergi kimlik numarası, hızlı bir şekilde irtibat kurulmasına imkan veren açık adres, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri, tüketicinin şikayetlerini iletmesi için yukarıda belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi, şikayetlere ilişkin çözüm yöntemlerinin yer alması gerekmektedir. 
-Aracı Hizmet Sağlayıcılar, satışa sunulan mal veya hizmete ilişkin yapılan reklam ve tanıtımlarda taahhüt edilen bilgiler ile ön bilgilendirmede bulunması zorunlu hususların uyumlu olmasından ve ispatından sorumludur.

- Aracı Hizmet Sağlayıcılar, Tüketicilere karşı Ön Bilgilendirmenin yapılması, teyidi ve ispatından Satıcı veya Sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumlu tutulmuştur.
- Satıcı veya Sağlayıcı ile birlikte Aracı hizmet Sağlayıcılar da cayma hakkı konusunda Tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür.
- Cayma bildiriminin Aracı Hizmet Sağlayıcıya da gönderilebileceği Yönetmelikte açıkça belirtilmiştir.
- Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde Aracı hizmet Sağlayıcılar, Tüketicinin cayma hakkına ilişkin Yönetmeliğin ekindeki formu doldurabilmesi veya cayma beyanını gönderebilmesi için Platform üzerinde gerekli sistemi kurmak ve buna ek olarak Tüketicilerin iletmiş olduğu cayma beyanlarının kendilerine ve Satıcı veya Sağlayıcıya ulaştığına ilişkin teyit bilgisini Tüketiciye derhal iletmekle yükümlüdür. 
- Platform üzerinden kurulan ve Aracı Hizmet Sağlayıcının bedel tahsiline aracılık ettiği hallerde cayma hakkı kullanımı halinde, Aracı Hizmet Sağlayıcı, teslim masrafları da dahil tüm bedeli Tüketiciye iade etme yükümlülüğünden müteselsilden sorumludur. 
- Malın tesliminden veya hizmetin ifasından önce sözleşmeden cayılması halinde, teslim masrafları da dâhil tüm bedelin Tüketiciye iade edilmesinden Satıcı/Sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.
- Aracı Hizmet Sağlayıcılar, platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerden doğan hak ve yükümlülüklerin kullanım süresi boyunca, Tüketicilerin Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirim, Sözleşmenin feshine dair bildirim, Bedel iadesi talebi, Tüketicilerin Satıcı veya Sağlayıcı ile yaptıkları işlemlere ilişkin kayıtların talebi, Teslimat veya ifaya ilişkin talep ve şikayetlere ilişkin talep ve bildirimlerini iletebilmelerine ve takip edebilmelerine elverişli bir sistemi kurmak ve bu sistemi kesintisiz olarak açık tutmak zorundadır. Aracı Hizmet Sağlayıcılar, Tüketiciler tarafından yapılan bu talep ve bildirimleri, Satıcı veya Sağlayıcıya derhal iletmekle yükümlüdür.
-Tüketici, ön bilgilendirmede kararlaştırılmış ve satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde tutarının belirtilmiş olması şartıyla, teslim masraflarını geçmemek üzere iade masrafını karşılamakla yükümlüdür. Malın ayıplı olması halinde ise iade masrafı tüketiciden talep edilemeyecektir. Tüketicinin talebi üzerine iade masrafı, kendisine geri ödenecek bedelden mahsup edilebilecektir.
Tüketicinin açık onayı alınmadan ilave ödeme yükümlülüğü doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili olması sebebiyle Tüketici bir ödemede bulunmuş ise, Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde Satıcı veya Sağlayıcı adına bedel tahsil etmesi halinde Aracı Hizmet Sağlayıcılar, Satıcı veya Sağlayıcı ile birlikte, bu ödemelerin iadesinin derhal yapılmasından sorumlu tutulmuştur.
Değişiklik Yönetmeliği’nde yer alan, ödemenin kredi kartı ile yapıldığı ve tüketicinin cayma hakkını kullandığı hallerde ‘satıcı, sağlayıcı veya aracı hizmet sağlayıcı’ tarafından iadenin tek seferde yapılmasına ilişkin düzenleme 01.01.2023; diğer düzenlemeler ise 01.10.2022 tarihinde yürürlük kazanacaktır. Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği kapsamında yürütülen işlemlerde, söz konusu değişikliklerin yakından takip etmesi ve yürürlük tarihine kadar uygulamaların mevzuata uyumlu hale getirmesi önem taşımaktadır.