Çevre Yönetimi Hizmetleri Hakkında Yönetmelik, 01.11.2022 tarihli Resmi Gazete' de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelikle, 30 Temmuz 2019 tarihli ve 30847 sayılı Çevre Yönetimi Hizmetleri Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca hazırlanan yeni yönetmelikte, çevre yönetimi hizmeti veren personelin ve çevre danışmanlık firmalarının niteliği ve niceliği, çalışma koşulları, danışmanlık ücretleri, yeni mezun istihdam edilmesi gibi hususlar yer almıştır.

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ekli listesinde yer alan Çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler; Bakanlıktan yeterlik belgesi alarak çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır. Yine Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliğinde sayılan Çevreye kirletici etkisi olan işletmeler; en az bir personeli sürekli istihdam etmek veya Bakanlıktan yeterlik belgesi alarak çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır. Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Çevreye kirletici etkisi olan işletmeler listesinde yer almayan işletmeler de çevre yönetimi hizmeti alabilir. Bu işletmeler tarafından çevre yönetimi hizmeti alınması halinde, bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanması zorunludur.

Yönetmelikle, çevre danışmanlık firması yeterlilik belgesi başvurularından önce, firma ofisinin fiziksel şartlarının uygun olduğuna ilişkin "Yer Uygunluk Yazısı" alınması şart koşulmuştur. Çevre danışmanlık firmaları tarafından işletmelere verilen çevre yönetimi hizmeti karşılığı işletmelerce ödenecek hizmet bedelinin standart hale getirilmesi ile hizmet verenler arasındaki haksız rekabetin önüne geçilmesi amacıyla, işletmeler ile firmalar arasında yapılacak sözleşmelerin Bakanlık tarafından belirlenen "Asgari Fiyat Tarifesi" üzerinden yapılması koşulu getirilmiştir. İşletmede meydana gelecek çevre ile ilgili uygunsuzluğun çevresel etkisinin önemine göre en geç 90 gün içinde giderilmesi zorunluluğu getirilmiştir.

Ayrıca Yönetmeliğin ‘Mevcut ceza puanları’ başlıklı Geçici 3. Maddesi ile; (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce personel, çevre yönetim birimleri veya firmaların aldıkları ceza puanları bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir defaya mahsus silinir.’ Düzenlemesi getirilmiştir.

Önceki yönetmeliğin 10. maddesine göre, çevre yönetimi alanında çalışan personel, birim ve firmalarına; çevre yönetimi hizmetlerini düzenli aralıklarla izlememesi, çevreye uygunsuzluğu giderip gidermediği yönünde işletme sahibini ve yetkilisini takip etmemesi gibi nedenlerle verilen ceza puanları toplamı 100 olduğunda; yeterlik belgeleri 180 gün süre ile askıya alınmaktaydı. Ceza puanlarının toplamı vize dönemi içinde ikinci kez 100 olduğunda ise, yeterlilik belgeleri iptal edilirken, yeni yönetmeliğin 12. maddesi ile bu ceza puanları nedeniyle yeterlilik belgelerinin iki yıllık süre için iptal edileceği hükmü getirilmiştir. Geçici 3. Md. ile çevre denetimleri sonucunda aldıkları ceza puanı ile 180 gün yeterlilik belgeleri askıya alınan ve bu süre içinde gerekli şartları sağlamayan ve yeterlilik belgeleri iptal edilecek durumda olan firmaların ceza puanları silinmiştir.

Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin personel, çevre yönetim birimleri veya firmalar tarafından yerine getirilmemesi, çevre yönetimi hizmeti alanların sorumluluklarını ortadan kaldırmamaktadır.  Bir işletmede, çevre yönetim biriminin veya personelin yanında, çevre danışmanlık firmasından da çevre yönetimi hizmeti alınmış olması halinde, hizmet verenlerin tamamı bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerden aynı derecede sorumludur. Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi alan personelin belgeleri, belgede yer alan süre sonuna kadar geçerlidir.