Geçen ay ülke olarak gururumuz olacağına inandığımız yerli elektrikli otomobilimizi üretecek olan TOGG fabrikasının temeli atıldı. Bir aksilik olmaz ise 2022 yılında kendi markamızla %100 elektrikli yerli SUV yollarda olacak. Doğal olarak elektrikli rakipleri de olacak, kısaca yollarımız ve şehirlerimiz yeni nesil otomobillerle dolmaya başlayacak.

Bildiğiniz gibi yeni nesil otomobillerin birçok yenilikleri olacak ancak bunların bizi en çok ilgilendiren ve en çekici kısmı yakıt ekonomisi, elektrikli otomobillerin bugünkü rakamlarla 100 km yol için harcayacağı enerji maliyeti yaklaşık 12 ile 15 TL civarında olacaktır. Bu rakam şimdiki kullandığımız otomobillerin harcadığı miktarın yaklaşık üçte birine denktir. Bunun yanına benzerlerine göre daha ucuz bir otomobil ve teknoloji ilave edilince “tadından yenmez’’

“Buraya kadar her şey iyi ancak otomobiliniz batarya bitiyor’’ sinyali verdiğinde problem başlayacak. Çünkü elektrikli otomobillinizi evinizden kendiniz şarj edecek olursanız dolum süreniz yaklaşık 10 ila 15 saat sürecektir. Kaldırımda duran bir otomobili evinizden sallandırdığınız kablo ile 15 saat doldurmak mümkün değildir, hele eviniz merkezi bir bölgede ise hiç değildir.

 Çözüm için birkaç formül mümkün;                                                                       BİRİNCİSİ; arabanızı bina içerisine veya bahçesine sokabileceğiniz yeni bir ev almak ya da altyapısı elektrikli otomobil şarjına uygun olarak inşa edilmiş siteye taşınmak. Demek istediğimiz şudur ki; Bundan sonra ev alacakların müteahhitlere ilk soracakları soru binanın sistem olarak elektrikli otomobil batarya şarjına uygun sistemlerinin ve altyapısının olup olmadığı olacaktır.

İKİNCİSİ; en yakın dolum istasyonuna gitmek. Dolum istasyonları daha profesyonel dolum sistemlerine sahip olacakları için, bugünkü batarya teknolojisine göre otomobilinizin bataryalarını ortalama 30 ila 60 dakikada arasında şarj edebileceklerdir. Demek oluyor ki, dolum istasyonları büyüklük olarak onlarca belki yüzlerce otomobilin aynı anda park edebileceği büyüklükte olmak zorundadır. Konumuz olmamakla birlikte otomobilinizin bataryalarını devamlı olarak “hızlı şarj’’ etmek batarya ömrünüzü kısaltır. Ayrıca dolum istasyonları yüzlerce insanın ortalama 1 saat beklerken vakit geçirecekleri sosyal tesisleri oluşturmak zorunda kalacaklardır. Dolayısı ile otomobillerini ŞARJ olması için dolum merkezine giden insanlar aynı anda birkaç şeyi yapmak isteyeceklerdir. Bunlar günlük alışverişlerini yapmak, ailesiyle yemek yemek, çay kahve içmek, oyun oynamak, çocuklarını oyun parkına götürmek, sinemaya gitmek vb. Bu çeşit kuruluş ve işletmeleri dolum merkezlerinin çevresinde yerleşmiş olarak düşünmek belki daha da faydalı olacaktır. Günümüzde alışveriş merkezlerinin yaptığı işlevleri yakın gelecekte elektrikli otomobil dolum merkezleri yapacaktır.

Unutmamak gerekir ki; Dolum merkezlerinde şarj için ödeyeceğiniz ücret, evinizde kendiniz yaptığınız dolum için ödeyeceğiniz elektrik ücretinin en az 2 katı olacaktır. Yani 100 km için harcayacağınız enerji ücreti 24 ila 30 TL’ye çıkacaktır. Dolum merkezleri kanunen elektriği alıp fiyat ilave edip satamazlar. Elektriği aldıkları fiyata satacaklar ancak ilave olarak hizmet bedeli ücreti isteyeceklerdir. Onların en büyük kazanç kalemi bekleme süresince insanlara sundukları diğer hizmetlerden olacaktır. Hali hazırda çalışan özel otoparklar, AVM’ler, petrol istasyonları da dolum merkezi olmak isteyeceklerdir.  Çünkü dolum merkezi olmak için kanunen herhangi bir lisans alımına ihtiyaç yoktur.

Bilinmesi gereken bir başka nokta da Eskişehir’de şehir içi elektrik altyapısı şehrimizin en az %80’inde evimizden dolum yapmaya uygun değildir. Çünkü herkes evinden otomobil şarj etmeye kalkarsa çekeceğimiz elektrik miktarı şu anda kullandığımızın en az 2 katına çıkacaktır ki mevcut elektrik altyapı kapasitesi bugünkü teknoloji ile bu yükü kaldırmayacaktır. Umarım elektrikli otomobil almak isteyenlere veya iş kurmak için yer arayanlara katkımız olmuştur. SAYGILARIMIZLA