banner189
banner47

TÜBİTAK Yarışmasına Damga Vurduk

Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürü Hakan Cırıt; "Bu yarışmalarla öğrencilerimiz; heyecan duyduğumuz Cumhuriyetimizin 100. yılında ulaşmak istediğimiz stratejik 2023 hedeflerimiz doğrultusunda ülkemizin küresel rekabet gücünün artması, toplumsal ve kültürel değerlerimizin korunması, bilimsel ve etik bir çerçevede eğitime hizmet etme hedeflerine de katkı sağlamaktadırlar. Bu anlamda yarışmaya katılan tüm öğrencilerimizin emekleri bizler için çok kıymetlidir. Tüm öğrencilerimizi tebrik ediyoruz. Bu sürece katılan ve öğrencilerimize rehberlik eden danışman öğretmenlerimize, destek veren veli ve okul müdürlerimize şükranlarımızı sunarız" dedi.

KOLERADAN COVİD-19'A YÜZ YILLIK BİR KARŞILAŞTIRMA

Eskişehir Eti Sosyal Bilimler Lisesi öğrencileri İlayda Kandilci ve Arda Polat, Tarih alanında hazırladıkları projeleri ile TÜBİTAK Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması bölge finalinde birinci oldu. "Gazete Haberlerinde Koleradan Covid-19’a Yüzyıllık Bir Karşılaştırma: Eskişehir Örneği (1910-1912, 2020)" başlıklı çalışmalarında yüzyıl öncesinde Eskişehir'deki kolera salgınını araştırdılar.

1910-1912 yılları arasında Eskişehir'de yayımlanmış yaklaşık 1200 sayfa olan Osmanlıca gazetelerdeki kolera salgını ile ilgili yazılar taranarak, içerikleri sınıflandırıldı. 2020 yılı içerisinde Eskişehir'de yayımlanmış bir gazetenin internet sitesinde yer alan Covid-19 salgın haberleri incelendi. Yüzyılı aşan zamanda kolera ve Covid-19 salgın süreciyle ilgili bir karşılaştırma yapıldı. Öğrencilerin hazırladıkları araştırmaya, Eskişehir tarihi üzerine pek çok çalışmaları bulunan Okul Müdür Yardımcısı Mehmet Konukcu danışmanlık yaptı. Yapılan proje geliştirilerek okul yayını olarak kitaplaştırılması planlanıyor.

ROBOT KÖPEK

Teknojik Tasarım alanında Özel Eskişehir Yeni Çizgi Koleji Anadolu Lisesi 12. sınıf öğrencisi Halid Yıldırım, Danışman Öğretmen Hicret Koyuncu koordinesinde pandemi sürecinde hayata geçirdiği 'Robot Köpek' projesiyle TÜBİTAK Yarışması'nda bölge birincisi olarak finale kaldı. Halid Yıldırım b u projeyi geliştirirken hedeflediği en büyük amaç yapılan işlerde insanlarla birlikte onlara yardımcı olacak ya da insanların sağlık ve güvenlik nedeniyle bulunmasında sakınca olan yerlerde insanların yerini alacak, verilen görevleri yerine getirecek modüler dört ayaklı robotik bir aracın, bir robot köpeğin geliştirilmesiydi. Geliştirmiş olduğu projesinin benzerlerinden en büyük farkı modüler yapısı ve tak çalıştır mantığının olmasıydı. Robot Köpeğin sadece üzerindeki modülleri değiştirilerek farklı amaçlar için kullanılabilecek çok yönlü bir yapısı vardı. Şu an için temel olarak gözcü uygulaması ve madenci uygulaması olmak üzere iki uzmanlık alanına yönelik modüller geliştirildi.

Uzaktan kumanda ile kontrol edilebilen robot köpeğin üzerine ayrıca kamera sistemi yerleştirilerek robot köpeğin izlemiş olduğu yol ve alanların takibi sağlandı. Madenci uygulamasının temel modülü, patlayıcı (Metan) ve zehirli (Karbonmonoksit) gazların havadaki değerlerini kontrol eden Tehlikeli Gaz Tespit modülüydü. Modüle özel hazırlanmış yazılım, maden galerilerinde hava kalitesini kontrol edip verileri kontrol kumandasına iletmekte, oranların kritik seviyelere ulaşması durumunda alarm üretmekte. Proje Arduino dilinde özgün yazılımlarla hazırlanarak ve donanımsal tüm parçalarının çizimi öğrenci tarafından yapıldı. Üç boyutlu yazıcıdan çıkarılıp montajlanarak “Robot Köpek” yapımı gerçekleşti. Genç öğrenci Tasarımı ve yazılımı tamamen kendisine ait olan bu projenin üzerinde 6 ay çalıştı.

EDEBİ ZEKA

Bahçeşehir Koleji Eskişehir Kampüsü öğrencisi Arda Uzunoğlu’nun Öğretmen Sevgi Ünlü danışmanlığında gerçekleştirdiği yapay zekâ temalı Edebi Zekâ isimli projesi TÜBİTAK 52. Liselerarası Araştırma Projeleri Yarışması’nda bölge birinciliği elde ederek finallere katılmaya hak kazandı.  Edebi Zekâ’nın amacı kullandığı yapay zekâ modelleri sayesinde kullanıcıdan girdi olarak aldığı bir dizenin hangi dönem ve eğilime, şaire ve yüzyıla ait olduğunu tahmin etmek. Lojistik regresyon algoritması ile modern Türk şiirinin toplamda 16 farklı dönemini ve eğilimini, 59 şairini ve 3 farklı zaman dilimini kapsayan 60 bin dizelik bir veri seti kullanılarak eğitilen yapay zekâ modellerini kullanan Edebi Zekâ, Türkiye finalleri aşaması için de yeni özellikler edinmeyi ve ver setine yeni şairler katmayı hedefliyor.

EAL’NİN BİYOLOJİ BAŞARISI

Eskişehir Anadolu Lisesi Öğrencisi Beril Kurban hazırladığı “Nanapartüküler İlaç Adayı Olarak Eleme ve Servi Uçuçu Yağlarının Akciğer Kanseri Üzerindeki Etkinliklerinin IN-VITRO Araştırılması” Projesiyle  birinci olarak, Türkiye finaline kalma başarısı gösterdi. Öğrenci Kurban’a bu projede Öğretmen Tuğba Tuncel danışmanlık yaptı. Biyoloji Sağlık ve Biyomedikal Teknolojileri alanında birinci olan Beril Kurban Türkiye finaline de iddialı şekilde hazırlanıyor.

"GÖNÜL DAĞI SİVRİHİSAR'DAN KÖÇÜRME OYUNLARI"

Sivrihisar Eğitim Vakfı (SEV) Muzaffer Demir Anadolu Lisesi ile Cemal Mümtaz Anadolu Lisesi öğrencilerinin ortak hazırladığı "Gönül Dağı Sivrihisar'dan Köçürme Oyunları" adlı proje Kültürel Miras alanında Bursa bölge finalinde birinci oldu. Projeyi SEV Muzaffer Demir Anadolu Lisesi öğrencileri Azime Yudar, Zeliha Aras ile Cemal Mümtaz Anadolu Lisesi öğrencisi Çağlar Sakarya birlikte hazırladılar.  Cemal Mümtaz Anadolu Lisesi Öğretmeni Ayşe Gümüş öğrencilere danışmanlık yaptı. Öğrencilerin bu çalışması, Eskişehir'de merkez okullar dışında finale kalan tek proje olarak da öne çıktı.

İYİLİK ÖĞRETİLEBİLİR Mİ?

Beyhan-Rıfat Çıkılıoğlu Anadolu Lisesi İngilizce Öğretmeni Ebru Üler’in danışmanlığını yaptığı ve İpek Berra Özdemir adlı öğrencinin hazırladığı ‘İyilik Öğretilebilir mi?’ adlı proje Değerler Eğitimi alanında Bölge birincisi seçilerek Türkiye Finaline katılmaya hak kazandı. Bu araştırma projesinde, ortaöğretim öğrencilerinin iyilik yapmayı alışkanlık haline getirip getiremeyeceği araştırıldı. Araştırma sonucunda, öğrencilerin öncesine göre iyilik yapma düzeylerinde olumlu bir artış olduğu gözlemlendi. Okul Müdürü Yalçın ERTEK proje ekibinin başarısı üzerine “Okulumuzun TÜBİTAK yarışmalarında Türkiye finallerine ilk kez katılacak olması bizler için gurur verici. Büyük bir özveriyle çalışarak okulumuzu ve ilimizi temsil edecek olan öğrencimizi ve danışman öğretmenimizi kutluyorum, finalde öğrencimize başarılar diliyorum” dedi.

DİĞER ÖDÜL ALAN ÖĞRENCİLER

-Emine-Emir Şahbaz Bilim Sanat Merkezi öğrencileri Alperen Karaoğlu, Furkan Emir, Yusuf Gürbüz, öğretmenleri Nihal Baysal koordinesinde hazırladıkları “Bitkisel Atık Kompostundan Elde Edilen Biyokömürün Sulu Çözeltiden Kurşun Gideriminin incelenmesi’ adlı projeyle Su Okuryazarlığı alanında ikinci oldular.

-Eskişehir Eti Sosyal Bilimler Lisesi öğrencisi Zeynep Cebeci, Öğretmen ışın Erdoğan koordinesinde hazırladığı ‘Candan Eğitimden Camdan Eğitime Geçen Öğretmenler Öğretmeye Öğrenmeye Devam Ediyor’ projesiyle Uzaktan Eğitim alanında ikinci oldu.

-Eskişehir Cemal Mümtaz Anadolu Lisesi öğrencisi Berat Kar, öğretmen Mehmet Kızılmaya danışmanlığında hazırladığı ‘Ateş Küreleri’ projesiyle Doğal Afetler ve Afet Yönetimi alanında üçüncü oldu.

-Eskişehir Eti Sosyal Bilimler Lisesi öğrencisi İrem Çobancı, öğretmen Sadife Demirel danışmanlığında hazırladığı ‘Kültürel Bir Değer Olarak Frig Vadisinin Jeopark Potansiyelinin İncelenmesi’ projesiyle üçüncü oldu.

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol