Battal Uyar yaptığı açıklamada şunları söyledi; "LGS ve YKS sınav sonuçları arka arkaya açıklandı. Her iki sınavın sonuçları öğrencileri de velileri de mutlu etmedi. LGS sınavına 1 milyon 243 bin 800 öğrenci başvurdu. Bunlardan 205 bin 338 öğrenci sınava girmedi. LGS sınavına girmeyen 205 bin 338 öğrencinin akibeti nedir bilen yok? 8. Sınıfta mezun olan 100 öğrenciden yüzde 16.6 sı kayıp. 2020 yılında açık ortaokula giden öğrenci sayısı 48 bin, açık liseye giden öğrenci saysısı 2 milyon 700 bindi. Açık lise örgün eğitimden kaçış için açık kapı oldu. Zorunlu eğitim çağında, Açık lise olamaz. Açık liseler, zorunlu eğitimde olması gereken 18 yaş altı çocuklar için erken yaşta evlilik ve çocuk işçiliğin önünü açan adrese dönüşmüştür. Türkiye, Avrupa Ülkeleri arasında çocuk işçilik ve erken yaşta evliliklerde 1. Sıraya yerleşmiştir. Partimiz, bu kayıp çocukların akıbetinin, çocuk işçiliğinin ve erken evliliğe yol açan açık lise konusunun araştırılması için meclise önerge vermek üzere bir komisyon oluşturmuştur. Liselere Geçiş Sistemi(LGS) kapsamında gerçekleştirilen merkezi sınavın, yerleştirme sonuçları, eğitim sistemiyle öğrencilerin tercihleri arasındaki uyumsuzluğu ortaya çıkarmıştır. Sınava giren öğrencilerin yalnızca yüzde 34 ü sınavla öğrenci alan okullara yönelik tercih yaptılar. Covid-19 salgınında, yoksulluk ve çocuk sayısının çokluğu gibi nedenlerle eğitimde eşitsizliği gözler önüne seren çok sayıda olaya tanık olduk. Eğitimdeki olumsuz süreci yalnızca salgın değil, 4+4+4 sistemide besledi. Sınavla öğrenci alan nitelikli okul diye adlandırılan okulların, kontenjanlarının az olması, özellikle; öğrencilerin imam hatiplere yönlendirilmek istenmesi, öğrencilerin tercih haklarının kısıtlanmasına ve birçok öğrencinin açıkta kalmasına neden oldu. Oysa LGS ye giren öğrencilerin yüzde 47 si İmam Hatip Lisesini tercih etmedi. Öğrenci ve veliler umutlarını I. ve II. tercih dönemlerine bağladılar. Yüksek Öğretim Kurumlarında (YKS) ise durum, Covid-19 gölgesinde 2 milyon 416 bin öğrenci YKS sınavına girdi. 1 milyon civarındaki öğrenci barajı aşamadı. YKS sonuç raporu eğitim sistemimizdeki iflası bir kez daha su yüzünü çıkardı. YKS sonuçlarına göre, adayların 40 soruluk matematik testindeki doğru cevap ortalaması 5 de kaldı. Adayların yüzde 32 si ilk oturumda barajı geçemedi. YKS nin ikinci oturumu olan ve Üniversite tercihlerinde ve belirleyici olan Yeterlilik Testinde de barajı geçme oranlarının düşüklüğü dikkat çekti. Sayısal Puan türünde, öğrencilerin yüzde 38, Eşit Ağırlık puan türünde yüzde 52 si, Sözel puan türünde ise yüzde 40 ı barajı geçemedi.  Alan Yeterlilik Sınavında (AYT) da barajı geçme oranlarının 2020 YKS ye göre, 2021 YKS de belirgin bir şekilde düştüğü görüldü. Sınav sistemi çökmüştür. Sistemin iflasını ortaya koyan bazı çarpıcı  YKS sonuç verileri şöyledir: 1 milyon civarında öğrenci barajı geçemedi. Temel Yetenek Testinde 23 bin 695 aday sıfır çekti. Sayısalda her 100 öğrenciden 44 ünün sayısal puan barajının altında kalması nedeniyle puanları hesaplanamadı. Sözel puan türünde adayların yüzde 66 sı barajı geçemedi. Eşit Ağırlıkta barajı geçemeyen öğrencilerin oranı ise yüzde 64 tür. LGS ve YKS sınav sonuçları hem toplumun hem de öğrenci ve velilerin beklentilerine yanıt verememiştir. Sistem kökten değiştirilmelidir. Bu başarısız tablo yalnızca pandemiyle açıklanamaz. Sistemin yetersiz kalması yönetim zaafiyeti, liyakatın yok edilmesi, pandemi sürecinin iyi yönetilememesi, uzaktan eğitimdeki eşitsizliklerde, bu kötü sonucu doğurmuştur.  2020 yılında salgına özel 170 e düşürülen baraj puanı, 2021 de tekrar 180 e çıkartılmıştır. Üniversiteye Geçiş Sistemi, performans belirlemeye değil, eleme mantığıyla yürütülmüştür. LGS de de  aynı sonuç ortaya çıkmıştır. Eğitimden uzak olan öğrenciler LGS de de Yabancı Dil hariç, bütün testlerde geçen yıllara oranla daha kötü sonuçlar almışlardır. Bu sonuçlar normal değildir. Eğitim sistemimizin bu sınav sonuçlarıyla iflas ettiği, net olarak görülmüştür. CHP olarak yıllardır, işi ehline verelim, liyakatı her kurumda hakim kılalım diyoruz. Eğitim sorunu ülkemizin beş temel sorununun 1. Sırasındadır. Eğitim-öğretim, üretim için uygulamalı yapılmalıdır. Donanımlı insanlar ancak böyle yetiştirilir. CHP nin şanlı tarihinde, 40 bin köye ışık saçan, köy enstitüleri gibi örnek bir uygulama modeli vardır. Ülkemizin hızla kalkınması için çağımıza uygun yeni eğitim programlarımız hazırdır. Sonuç olarak, eğitim hizmetleri konusunda cimri davranılmamalıdır. Öğretmen açığının ve uzaktan eğitimin yol açtığı öğrenme kayıplarının acil olarak giderilmesi için, MEB in çok ivedi olarak  15 milyar lira ek bütçe ayırmaldır. Öğretmen açığımızı  pırıl pırıl yetişmiş genç öğretmenlerimizle kapatılmalıdır. Köy okulları ivedilikle hazırlanıp açılmalıdır. 2021-2022 eğitim-öğretim yılında okullarımızı, vakit varken her türlü önlemi alıp yüzyüze eğitime hazır hale getirmeliyiz. Okulların personel, öğretmen açıkları ve diğer ihtiyaçları hızla tamamlanmalı. Derslik ihtiyaçları gidermeli. Öğrencilerin, bilgisayar, tablet, televizyon ve internet ihtiyaçları tatil döneminde tedarik edilmeli. Öğretmenlerin eğitim çalışanlarını ve öğrencilerin aşıları tatil sürecinde tamamlanmalıdır. Pandemi koşullarında da yüzyüze eğitim- öğretim yapmanın ortamı hazırlanmalıdır. Laik, demokratik ve bilimsel eğitimden asla ödün verilmemelidir. AKP iktidarı, hukukta ekonomide ve her alanda olduğu gibi, yap boz tahtasına çevirdiği eğitim sisteminde de sınıfta kalmıştır. Toplumun geleceği karartılmıştır. Tek çözüm Türk halkının talep ettiği erken seçimin bir an önce  yapılması, seçimle iktidarın değiştirilmesidir. LGS ve YKS tercihlerini yapan tüm  öğrencilerimize bol şans, güzel bir eğitim -öğretim yılı umuduyla, 'Ümidimiz  Gençliktedir' diyen Atamızın gösterdiği yolda; yılmadan  çalışmalarını dilerim." 

Editör: TE Bilişim