Eskişehir Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi Gürhan Albayrak, Haberes Genel Yayın Yönetmeni Ayhan Aydıner’e Yeşil Yol Projesini anlattı. Albayrak; “Proje ile planlanan temel hedef; Eskişehir’in demiryolu bağlantısı ile batıda İzmit Körfezi Limanlarına, doğuda ise Bakü-Tiflis- Kars demiryolu bağlantısı ile Azerbaycan, Gürcistan ve Türki Cumhuriyetlere bağlanmasıdır” dedi.

Sayın Gürhan Albayrak, Eskişehir sanayicisinin yıllardır hayal ettiği kentimizi limanlara bağlayan Yeşil Yol Projesini hayata geçirdiniz. Bu proje nasıl oluştu? Bu sürecin perde arkasında yaşananları anlatır mısınız?

Eskişehir Sanayi Odası Yönetimi olarak hedeflerimizi ve planlarımızı Eskişehir’i bölgenin lideri yapmak üzerine kurduk. Bunun içinde birçok projemizden biri olan Yeşil Yol Projesini hayata geçirdik. Bir süre önce yapılan, yanı başımızda bulunan, ülkemizin en kapsamlı lojistik merkezlerinden de biri olan Hasanbey Lojistik Merkezi, şehrimizin sanayisi için oldukça kritik bir merkez.  Lojistik yöneticileri ile yaptığımız yoğun istişareler neticesinde bu projenin hayata geçirilmemesinde hiçbir engel olmadığını gördük. Konuyu Ulaştırma Bakanlığına sunduk. Burada yapılan derin araştırmalar sonucu, devletin de lojiktik merkezine verdikleri destekler ve Eskişehir Hasanbey ile alakalı yapılan yatırımın karşılığını bulması noktasında Bakanlığımız projeye onay verdi. Bu süreçte herhangi bir engelle karşılaşılmadı. Özellikle TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğümüz ve Hasanbey Lojiktik Merkezi konuya oldukça hassas davandı. Bu süreçte Ulaştırma Bakanımız ve TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye de teşekkür ederiz.

Bu projeyle karayoluna kıyasla daha düşük maliyet ve daha temiz bir taşımacılık yapılacak. Bu projenin Eskişehir’e ve Eskişehir sanayisine ekonomik olarak katkısı ne olacak?

Proje ile planlanan temel hedef; Eskişehir’in demiryolu bağlantısı ile batıda İzmit Körfezi Limanlarına, doğuda ise Bakü-Tiflis- Kars demiryolu bağlantısı ile Azerbaycan, Gürcistan ve Türki Cumhuriyetlere bağlanmasıdır. Hat, "Demir İpek Yolu" olarak da adlandırılmaktadır. Proje ile karayoluna kıyasla daha temiz ve düşük maliyetli bir taşıma sağlanacak. Bilindiği üzere demiryolu taşımacılığının hava kirliliğine olan etkisi %5 iken, karayolu taşımacılığında bu oran %85 düzeyindedir. Eskişehir-Kocaeli güzergahında Demir Yolu taşımacılığı desteklendiği takdirde karbon salınımı %60 ile %80 arasında azalacaktır. Bunun yanında daha az maliyetli bir taşıma olacak demiştik, demiryolu taşımacılığı karayolu taşımalarına kıyasla; 20 konteynerler için yaklaşık %50, 40 konteynerler için yaklaşık %30 maliyet avantajı sağlanmaktadır. Yani Eskişehir’den 60 farklı tır ile taşınacak olan yükler bir adet tren ile taşınabilecek. Bu da Eskişehir sanayine ciddi bir maliyet avantajı sağlayacak.

Sanayicimiz yıllardır hep Gemlik Limanına bağlanmak isterdi. Neden Derince? Neden İzmit Körfezi?

Eskişehir’in limanlara bağlanması Gemlik ile gündeme geldi, hep bunun üstünde duruldu. Fakat çeşitli nedenlerle olmadı. Bizde neden başka alternatifler olmasın diye düşündük. Bu düşüncelerimizi eyleme geçirdik. Nihayetinde amaç Eskişehir’i limanlara bağlamak ise, neden başka bir liman olmasın. Bizim ihracatımızın çok önemli bir kısmı Avrupa’ya gerçekleşiyor.  Buradan hareketle Derince’de bir port var, özel bir liman, önümüzdeki yıl tamamen bitmesi ile Avrupa’nın Kuzey bölgesine de açılacak.  Eskişehir’den Avrupa’da Fransa, İngiltere ve kuzey ülkeleri ve Almanya’ya da yukardan iniyoruz, o bölgelere ihracatımız çok yoğun, doğal olarak bu limanında mart ayı gibi açılmasıyla beraber aslında Eskişehir’den ciddi şekilde konteyner taşımacılığı artmış olacak. Ayda ilk etapta 500 konteynerlık bir yükü hedefliyoruz. Çünkü bugün yapılan taşımaların önemli bir kısmı karayoluyla Gemlik’e kadar gidiyor, oradan indir-bindir yapılıyor. Hasanbey Lojistik Merkezi ile bunların tamamını kapsayan mevcut yapıyı kullanarak yeni bir iş modeli oluşturduk.

Bu proje ile Hasanbey Lojistik merkezi daha aktif hale gelecek. Bu proje ile komşu illere de hizmet verecek. Başkent Ankara’dan da gelen ürünler Hasanbey aracılığıyla yurt dışına taşınacak. Sizce bu projeyle Eskişehir lojistik ve ihracatta bölgenin yeni lideri mi olacak?

Evet, bu proje ile çevre iller de daha aktif hale gelecek. Özellikle komşu illere yani Kütahya, Bilecik, Uşak bölgemizin sanayi bölgesine destek verecek.

Sizce Yeşil Yol ve Ulusal Raylı Sistemler Test ve Araştırma Merkezi (URAYSİM) Projeleri sayesinde Eskişehir’in Raylı Sistemler Milli Üretim Merkezi olması hedefi gerçekleşecek mi?

Eskişehir’in limanlara bağlanmasını sağlayan bir hayali gerçekleştirdik. Çünkü bu sadece Eskişehir için değil, diğer çevre illerin de dahil olabileceği, kullanabileceği bir proje. Ayrıca limanlara demiryolları ile bağlanmak geçmişten bugüne raylı sistemlerin merkezi olan şehrimiz için oldukça önemli olumlu bir sonuç. Diğer yandan URAYSİM projemiz çok önemli. URAYİM test merkezi de şehrimizde Tüm bunları bir araya getirdiğimizde Eskişehir’in Raylı Sistemler Milli Üretim Merkezi olması için önemli unsurları barındırdığı sonucuna varıyoruz. Bizde Eskişehir Sanayi Odası olarak var gücümüzle çalışıyoruz.